فیروزه فیروز - عکس سندی گویا

عکس از نگاه آرشیو

فیروزه فیروز - عکس سندی گویا

عکس از نگاه آرشیو

معرفی منابع کتابی

  معرفی چند جلد کتاب در زمینه جنگ تحمیل و دفاع مقدس:

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ؛  میرهاشمی، عباس ؛ سلیمانی، فرهاد ؛ ابوالحسنی ، رضا ؛ (۱۳۸۷ )  . جنگ تحمیلی دفاع در برابر تجاوز ( خرمشهر). تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس .

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ؛ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس ، ( 1385 ) .  جنگ تحمیلی دفاع در برابر تجاوز ( زن در دفاع‌مقدس ) . تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ؛ اکبری، مرتضی ؛ زاد‌احمدی، مصطفی ؛ منتظرقائم، اصغر (مقدمه) ؛ فکری، مسعود ( مترجم) ؛ فصیح، شهریار ( مترجم) ؛ (1386) . خروش لاجوردی : استان اصفهان در دفاع مقدس به روایت تصویر . تهران : انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس ، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس.

سمبولیسم در عکاسی

 عکاس سمبولیست قواعد و ساختار طبیعی درون کادری را به هم می ریزد تا معنایی را با استفاده از نماد به مخاطب القا کند ؛ مثلا نشان دادن ساعت در گوش های از یک کادر در معنای گذر عمر و زمان، یا به کارگیری نمادهای شناخته شده ای مانند صلیب ، برگ زیتون و یا حتی استفاده از بناهای خاص معماری شناخته شده برای بیان یک مکان خاص ( میدان آزادی به عنوان نماد شهر تهران یا برج ایفل نماد پاریس) . عکاس سمبولیست قوانین را در هم می شکند.  

اساسنامه انجمن فرهنگی فارغ‌التحصیلان عکاسی ایران

بسم الله الرحمن الرحیم


اساسنامه انجمن فرهنگی فارغ‌التحصیلان عکاسی ایران

مقدمه:
هرچند که پیشینه آموزش رشته عکاسی در ایران به مدرسه دارالفنون برمی گردد اما بهمن سال 1362 به طور رسمی با پذیرش اولین دوره دانشجویان عکاسی، بنیان این رشته دانشگاهی درمقطع کارشناسی در کشور گذاشته شد و پس از چند سال مقطع کارشناسی ارشد آن نیز راه اندازی شد. درآغازفقط 3 دانشکده هنری این رشته را ارایه می کردند اما به تدریج برتعداد آنها افزوده شد و در این سالیان دانش آموختگان بسیاری تربیت شدند، به گونه ای که امروز این دانش آموختگان پتانسیل و ظرفیت های بالایی در ارایه خدمات مورد نیاز و ارتقای سطح فرهنگی، هنری و تخصصی جامعه را دارامی باشند. انجمن فرهنگی فارغ التحصیلان عکاسی ایران به منظور ارتقای سطح دانش و بینش عمومی واعتلای فرهنگ وهنر کشور و ارتقای جایگاه و موقعیت عکاسی در کشور و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم برتأسیس انجمن های فرهنگی و بر اساس این اساسنامه تشکیل گردید.


ادامه مطلب ...

مکاتب عکاسی

در مورد سبک ها و دوره ای هنری و تاریخی زیان بارترین فرضیه این است که گمان کنیم مجموعه قوانین ثابتی وجود دارد که به کمک آن بتوان هنر را از غیر هنر تشخیص داد و بر اساس همان قوانین ارزش و منزلت هر اثر هنری را به دقت درجه بندی کرد.

خواص مطلق هنر بر آدمی پوشیده مانده است و هیچ کس نمی تواند مستقل از تاثیر زمان و محیط درباره آثار هنری داوری کند . تعریف هنر به همان اندازه دشوار است که تعریف وجود آدمی.اثری را که صرفا با کمال مهارت و کوشش و تکنیک ساخته شده است نمی توان هنر دانست، مگر آنکه جهشی از تخیل در آفرینش آن به کار رفته باشد.میکل آنژ درباره روش کار خود می گوید:" آزاد ساختن هیکل آدمی از مرمری که آن را در خود زندانی کرده است".هرکس میتواند خود را بالقوه هنرمندی تصور کند. آنچه هنرمندان واقعی را از یکدیگر متمایز می سازد آرزوی " جستوجو کردن " نیست، بلکه استعدادی اسرار آمیز به " یافتن" است. اصالت همان چیزی است که هنر را از صنعت متمایز میسازد. اصالت همیشه نسبی است و اثر هنری کاملا اصیل وجود ندارد. در حقیقت به هیچ هنرمندی نمی توان روش آفرینندگی را آموخت ، بلکه فقط می توان به وی تعلیم داد که چگونه در میان هیجانات و تجربیات آفرینندگی ، راه خود را پیدا کند . در عصر امروز که همه ارزش ها مورد تردید قرار گرفته اند ، پژوهنده خود را با نوع تازه ای از پیوستگی مواجه می یابد ، یعنی جریانی مداوم از نهضت ها و ضد نهضت ها. این " گرایشها " که در زبانهای اروپایی با واژه هایی ختم شده به پسوند " ایسم" (ism  )  قالب معنی می پذیرند ، مرزهای ملی و نژادی و ترتیب تاریخی را در می نوردند و به جای آنکه هر یک مدتی دراز در مکانی معین حکومت کنند ، با انگاره هایی سخت متغیر بر ضد یکدیگر به رقابت بر می خیزند و یا در هم جذب و مستهلک می شوند. بنابراین، آوردن سبک ها بیشتر بر اساس نهضت ها خواهد بود تا کشورها . تنها از این راه می توانیم اثبات کنیم که در پژوهش خود این واقعیت را به رسمیت شمردهایم که "هنر نوین" با وجود تمامی اختلافاتش به اندازه "علم نوین" جنبه بین المللی دارد. در این گزارش به بررسی سبکها و شیوه های عکاسی خواهیم پرداخت.

تشکیل انجمن آرشیویست های ایران

بعد از شکل گیری وبلاگ گروهی آرشیویستهای ایران در مرداد ماه ۱۳۸۶ و گردهمایی آرشیویستهای سازمان اسناد ملی و با تاکید جناب آقای دکتر سعید رضائی شریف آبادی (معاون وقت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی) و پیگیری های ایشان در خصوص تشکیل انجمن آرشیویستهای ایران، سرانجام به نشست تشکیل انجمن آرشیویستهای ایران در شبستان سرای اهل قلم در نمایشگاه کتاب انجامید. لازم به ذکر است که وی در دومین همایش ملی آرشیوی ایران در 16 اردیبهشت 1389 از روند پیگیری راه اندازی رشته‌ی مستقل آرشیوی در دانشگاه گزارشی ارائه نمود که حکایت از انجام قریب الوقوع این امر دارد. از آنجا که یکی از شروط تشکیل انجمن علمی وجود تحصیلات آکادمیک آن رشته می‌باشد مقرر گردید ضمن پیگیریهای مستمر و تائید و تشکیل این رشته در دانشگاه ، این انجمن به صورت فرهنگی تشکیل شود. لذا برای آشنائی هر چه بیشتر آرشیوستها و پژوهشگران محترم، چند نمونه از اساسنامه انجمنهای صنفی عکاسان را در وبلاگ قرار دادیم.  

 

اساس نامه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات